Pastor Mats

Måndagen den 6 maj

Vardagsrum och Katedral. De två orden beskriver min idéala bild på en levande kyrka. Arkitekten Samuel Fränne gav oss möjligheten att leva såsom församling. Vi har fina lokaler att dela vardagens glädjeämnen och skavsår i. Samtidigt har vi ett vackert och funktionellt kyrkorum att möta Gud i. Allt fler upptäcker att Mariedalskyrkan är en bra plats att spendera sin vardag i.  Min bön är att fler ska få uppleva möten med Gud i vårt kyrkorum. Men plötsligt händer det. Idag vid ljusbäraren fick jag hålla andakt med en person som önskar döpa sig på söndag och en ytterligare person som vill bli medlem. Då vardagsrummet och katedralen inte är motsatser utan komplement, kan en människas hela liv hitta hem.

Som när ett barn kommer hem om kvällen

och möts av en vänlig famn.

Så var det för mig att komma till Gud

Jag kände att där hörde jag hemma.

_ Det fanns en plats i Guds stora rum,

en plats som väntade på mig.

_ Och jag kände: Här är jag hemma.

Jag vill vara ett barn i Guds hem.

Text & Musik: Göte Strandsjö

Händer denna veckan:

Onsdag: Rastplats Mariedal Special

Kyrkan öppnar 14.00 – 17.00-18.30 Thaibuffé – 19.00 Samling kring ljusbäraren

Söndag 11.00 Gudstjänst med lovsång, vittnesbörd, dop, medlemsintagning & kyrkfika. Anna Lönnebo-Samuelsson & Mats Polsten

Önskar er alla en välsignad vecka

Mats Polsten

pastor